top of page

Elämä, jota ei oikeastaan ole voinut elää, on minussa sytyttänyt jo varhaisessa nuoruudessani kiinnostuksen ihmisen sisäisen tuskan selvittämistä sekä ymmärtämistä kohtaan. Vaikka en silloin tuntenut taivaallista Isää enkä uskonut Hänen rakkauteensa, sisimmässäni oli aavistus siitä, että ihmisen kipuun täytyy löytyä lääkettä. En koskaan uskonut, että pillereiden muodossa olevat lääkkeet ovat ratkaisu ihmisen sisällä olevaan pahaan oloon. En myöskään suostunut hyväksymään sitä, että huumeet, alkoholi tai muut itsetuhoisat keinot olisivat varteenotettavia vaihtoehtoja saadakseen elää. 

​

Kun 31-vuotiaana kohtasin henkilökohtaisesti Jeesuksen Kristuksen ja ymmärsin Jumalan rakkauden minua kohtaan, en voinut muuta kuin todeta löytäneeni sen, mitä olinkin etsinyt. Tiesin, että minä tulen parantumaan, koska olin kohdannut Jumalan, Luojani, Kaikkivaltiaan Isäni, joka itse oli valmistanut minut minun äitini kohdussa: "Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut. Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka suuri on niitten luku! Jos minä tahtoisin ne lukea, olisi niitä enemmän kuin hiekan jyväsiä. -Minä herään ja olen vielä sinun tykönäsi." - Ps.139:13-18  

 

Hän lupasi minulle: "Minä kasvatan umpeen sinun haavasi ja parannan sinut saamistasi iskuista, sanoo Herra, sinut, jolla on nimenä `hyljätty`, `se, josta ei kukaan välitä`." - Jer.30:17 Vaikka sisimmässäni ei pitkään aikaan siltä tuntunut, päätin koko sydämestäni uskoa, että "mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista." - Luuk.18:27

​

Polkuni oman eheytymisen kautta toisen ihmisen ymmärtämiseen ja auttamiseen, on ollut kivistä, mutta täynnä suuren suurta Jumalan armoa, rakkautta ja huolenpitoa. Olen saanut kohdata monia rinnallakulkijoita, oppinut heidän tuestaan ja myöskin virheistään. Olen saanut kokea, miltä tuntuu tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. Olen myöskin kokenut, minkälainen vaikutus rikkinäiseen ihmiseen on kohtaamisella, josta puuttuu Jumalan rakkaus. Pidän tärkeänä kuulla Jumalan sanat: "Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli." 

- Room.8:5 Ainoastaan Jumalan Henki voi tuoda ihmisen kuolemasta elämään, ei yksikään inhimillinen viisaus, vielä vähemmän uskonnollisuus ja ulkokultaisuus. Jumala sanoo: "Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha." - Room.8:6

​

"Ihminen kärsii elämättömän elämän tuskaa, tuntemattomien tunteiden painetta, sairaan syyllisyyden ahdistusta. Hänen henkinen kestävyytensä joutuu monesti liian lujille. Hän on sortumaisillaan ja tarvitsee kipeästi auttajaa. Kuka auttaisi ihmistä? Kuka korjaisi hänet, tekisi jälleen ehjäksi? Kuka liimaisi särkyneet palaset paikoillen? Tästä maailmankaikkeudesta ja sen ulkopuolelta löytyy vain yksi persoona, jonka kyvyt riittävät tähän työhön, hänen Luojansa. Yksin Jumala, joka ihmisen alunperin suunnitteli ja loi, kykenee jälleen korjaamaan hänet ehjäksi."  - Miikka Paananen

​

Lapseni osoitti laatikkoa vaatekaapissa sanoen: "Äiti, tästä on tullut hyllyyn jälkiä." Vastasin: "Okei" ja ajattelin: "Elämästä tulee jälkiä." Hetken päästä koin Jumalan sanovan: "Minä kokoan sirpaleista uuden elämän." Menin lukemaan sähköpostejani ja päädyin katsomaan kristityn laulajan uutta lauluvideota. Siinä olivat sanat: "You take a brokeness and make it beautiful (suom.: Sinä otat rikotun ja teet siitä kauniin)." 

​

"Jokaisen Jumalan lapsen vastuulla on antaa eteenpäin sitä, mitä on saanut." - Suzette Hatting

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

bottom of page